søndag 24. mars 2013

... og om du puster og om du svetter...

... så bli ikke derfor sur.
Fjellet er som en jomfru,
det liker at gjøres kur...

*

jeg blir aldri lei diktet
til
Kristofer Randers
(les mer om mannen her)

jeg refererer stadig til dette diktet
og 
det er fordi
jeg liker reglene i det
og
det beskriver
akkurat den følelsen
eller
de følelsene
jeg har
når jeg er på fjelltur

diktet gir mening for meg

jeg kan godt skrive hele diktet
helt til slutt i dag

jeg har visst skrevet det flere ganger tidligere
(mulig det var i den gamle bloggen)
men en god ting
kan vel ikke sies for ofte, kanskje ?!? :-)



takket være facebook og opplysninger
som kom fram der i går kveld,
kom jeg meg endelig til fjells i dag
juhuuuuuu

hurra for facebook (!)
hurra for familien som ville ha meg med på tur !!!
tusen takk

at jeg nesten tvang junior til å være med
(velment tvang, altså...)
håper jeg er tilgitt i skrivende stund
for
jeg tror det er som det står i diktet til Kristofer

- synet
 som møter deg på toppen virker sånn:
- det er som det visker alt muggent mismod
bort i et strålebad...

kan nesten bli religiøs...

her kjem bilete frå dagen i dag
(og du må klikke på bildene for å kunne lese det som står på dem)











 Seilet og Grøthornet (1086) altså,
og der har jeg aldri vært før
så da blir gleden
enda større

og nå er jeg sånn passe rød i trynet
og
hjertet er lykkelig

ganske fint
og nå skal jeg prøve å holde fast i denne følelsen lengst mulig
...og tenke måtehold også (jfr. tidl. blogginnlegg)

avslutter med hele diktet til Kristofer:

Fjellbestigninger

"Godt humør!" er den første regel,
når du vil stige til fjells,
og "tidlig opp" er den andre,
når det om krafttak gjelds.

Rak i ryggen og fast på foten,
og ta det bare med ro!
For fjellet løper ei i fra deg,
det står hvor det stendigt sto!

Og om du puster og om du svetter,
så bli ikke derfor sur.
Fjellet er som en jomfru,
det liker å gjøres kur.

Men når du endelig står på toppen
og skuer vidt over land,
da ser du det stolteste bilde,
som verden deg vise kan:

Svarte pigger og hvite breer
og havet så blinkende blått,-
det er, som det skyller av deg
alt støvet og tungt og smått.

Det er, som det skyller alt muggent mismot
bort i et strålebad!
For fjellet gjør kroppen spenstig,
og fjellet gjør sjelen glad!

*

Jeg skriver gjerne under på dette :-)

juhuuuu



... og tusen takk for turen til
Anne-Mari, Terje, Anna og Isak + Sela
Gunnhild, Kåre og Yngvild + Peive
Emil Theodor









4 kommentarer:

  1. juuuhuuu kor heldig du er ;)

    einaste turen eg fikk i dag var på snøskuter opp i skogen med bålpanna og litt kos der ...

    men no virka alt i melkefabrikken - juu huuu og eg har ny tråd på pinnene ...
    Påska berre kom du ;)

    monikaklemma

    SvarSlett
  2. Nydelig nydelig! For en fantastisk dag det har vært i dag! AMEN!!
    Diktet av Randers er så fullkommet og jeg elsker det jeg også:)))

    I morgen spørs det om jeg finner meg et lite fjell og sjangler meg opp! Er så tursyk!!!! Febersyk og tursyk, snakk om kombinasjon:)))


    Påskejingel fra meg:)))

    SvarSlett
  3. Ahhhhh lenge leve fjellheimen og finvers dager!! :)) Familie kos og venner, freia og livslyst! Herlig du Marit <3 <3

    SvarSlett
  4. Tusen takk alle tre:)
    Første feriedagen byr på hvit himmel og hvit nedbør og null sikt :-) Offa, tenkte jeg da jeg så ut.... men så klarte jeg å tenke at det faktisk fins verre ting en hvitt :)
    Og så blir jeg glad av bilder fra sånne nydelige dager som vi hadde på søndag :))) Så kan jeg håpe på sol igjen en eller annen annen dag!!

    Riktig god påske til dere :-D

    SvarSlett