fredag 7. september 2012

den hengende eplekake...

det måtte jo bare bli sånn
siden eplene kommer
fra 
den hengende eplehage

jeg sa 
at jeg skulle
komme med oppskrift på
eplekake

og vet du

bare fordi jeg 
plutselig fikk så lyst
...og akkurat det kan jeg ikke helt forstå...

men jeg
tok bare og bakte
denne 
eplekaka 
i full fart, jeg

jeg tenkte det ville være
fint å få med noen bilder
derfor måtte jeg bake den
for å forevige prosessen

og 
kilo-caloriene dokumenteres sjølvsagt (jfr OREOkaka)

kan ikke gjøre forskjell
på disse kakene...

hva skjer, egentlig?

2 kakeoppskrifter på
1 uke
i min blogg...?

ja, jeg har ferie, men likevel
jeg er ikke 
et kjøkken-krok-menneske

lover å ta dette opp med
ekspertisen
til uka!

men altså:

eplekake fra den hengende hage

7 små hageepler ble det tilslutt (350 kcal)
200 gram sukker - det ble brunt - hadde ikke hvitt (780 kcal)
200 gram hvetemel (650 kcal)
200 gram margarin (1440 kcal)

tilsammen 3220 kcal 
(beklager OREO-kake...)

  



komfyr 200 grader C 
eplene skjæres i båter/biter/skiver
og legges i ei ildfast form (som har litt olje i bunnen)
vei opp 200 g sukker, mel og margarin
smuldre dette sammen med fingrene eller en maskin(?)
(med brunt sukker ble dette litt mer klissete enn med hvitt sukker)
legg tilslutt denne smuldre-massen oppå eplebitene

jeg brukte ei litt lita form og fikk dermed masse masse (!)
til overs
derfor laga jeg ett lag til med epler og deretter 
sånn masse oppå det første laget
(2 etasjer på en måte)

forma settes midt i ovnen i 35 minutter

og den kaka du tar ut er 
bare supergod
sa Sjur

altfor søt sa guttene (!)

det beste, sa mora,
er at dette er så enkelt at jeg nesten kan gjøre det i blinde:)

server gjerne med is

kaka ble nesten borte på 1 time

(nei, jeg spiste den ikke opp alene...)





 siden det er fredag - går det an med kake

jada, vi spiste den på torsdag
men det var jo
bare pga
dette innlegget

god helg i
blæsten

tror kaka 
kan fungere som
beroligende
i tilfelle
noen lider av
storm-angst

sånn som meg....

juuhuuuu :-)




4 kommentarer:

  1. Du store kakemons! Nå sitter jeg her da og sikler på kakene dine, 2 på en uke...vel,du kan trygt spise kake så det monner etter:)))

    Men så veldig godt ut. Den eneste kaken jeg kan er eplekake:)
    Det eplene dine så jo knallgode ut. Harde litt suresøte epler fra norske trær er det beste jeg vet, kanskje jeg rekker en slang runde i ørsta:))) hehe...

    Nei nå skal jeg legge meg:) Kjøpte meg en bok av Victoria Hislop, Tråden. Den er så utrolig bra alt fra første kapittel. Utrolig bra selskap:))

    Jaja her sitter jeg og snakker med meg selv....hehe, på tide å komme seg hjem kanskje:)))

    Natta Rakel:))

    SvarSlett
    Svar
    1. Bare å slenge innom Ørsta og knabbe epler:) Masse epler i "hagen" :)
      Jeg er ferdig men kaka:) hihi...

      Ja 2 kaker på ei uke tyder på at jeg muligens prioriterer inne-liv i stedet for uteliv akkurat nå! Egentlig skulle jeg vært nedi naustet og hjulpet skippern, men så er det denne logistikken i heimen ellers jeg ikke får til å gå opp... Det ska'kke være enkelt, men jeg tåler litt kjøkkenkrok:) Noterer meg boka di, så jeg har noe å feste blikket på når tiden er der :-)

      Vel heim når tiden er der! Gjem all inspirasjon i hjertet ditt <3

      Slett
  2. Denne ser god ut! ikke rart den forsvant...
    Fine epler! -Margit-

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk!! Ja, den er supergod med det sammen den kommer ut av ovnen:)
      Og den kan fylles med alle typer epler og sure bær (rips og stikkelsbær. f. eks).

      God helg til deg :-)

      Slett