mandag 19. november 2012

å bli venn med seg selv...

bevisst
tilstedeværelse

er en vedvarende, ikkedømmende selvinnsikt,
som kultiveres ved at vi er våkent tilstede.

bevisst tilstedeværelse
 er en naturlig del 
av vår eksistens

den kan styrkes gjennom trening

denne treningen kalles iblant meditasjon

men meditasjon er ikke det du tror det er

meditasjon handler dypest sett
 om å være våkent tilstede

og det kan vi bare være gjennom våre sanser
alle våre sanser
inkludert bevisstheten

bevisst tilstedeværelse
er en måte å 
bli venn med seg selv 
og 
sine opplevelser på

våre opplevelser er selvfølgelig utallige
og 
omfatter vår egen kropp
vårt sinn
 vårt hjerte 
og hele verden

(jon kabat-zinn)

- og her trener jeg altså på 
bevisst tilstedeværelse...!

- og dette innlegget kan være mitt bidrag til
Helenes mandagstema
...en smak av...

riktig god uke
til deg

:-)

10 kommentarer:

  1. Det var veldig gode ord Rakel og sikkert veldig gode julemenn:) Du får gjemme en til vi skal på tur , kanskje vi får til en før jul...denne gangen satser vi knallhardt på blåhimmel!!!!

    Jeg skal ha en slik litt utenom min komfortsone uke:) Da liker jeg livet mitt best:))) Makes me stronger u know:)))

    God uke til deg:))) KlÆÆÆmmm:)

    SvarSlett
  2. Jeg vil tenke masse på deg som skal være utenfor komfortsonen - på en sånn måte du liker det:) Og med bevisst tilstedeværelse tror jeg det må bli en mektig, spennende uke:)) Ta vare på øyeblikkene!!:)

    Javisst skal jeg ha hvite julemenn klare for tur:) Hvis jeg hører riktig godt etter, tror jeg faktisk de ligger og uler nedi boksen:) Så blir november-/desemberværet sånn som det blir, og om det plutselig dukker en blå himmel opp - ja, da vi kan rusle avsted - oppmerksomt nærværende:))

    Gode tanker hele uka til deg :)

    SvarSlett
  3. Fantastisk header på bloggen din - instant smile! :)

    SvarSlett
    Svar
    1. :-D Prøvde å finne et bilde som kunne beskrive meg... Ganske uhøytidelig, litt gal med glimt i øyet. Ønsker å hive meg ut i opplevelsen - oppmerksomt nærværende:)

      Slett
  4. Vilket härligt bildkollage! FÅr mig att längta efter att baka pepparkakor! :O))

    Ha en skön tisdag!

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk, og jeg syns du skal bake dine pepperkaker hvis du ønsker det:) Og kjenn lukten av deilig krydder og bakverk!! Lukt og smak! Lykke til:)

      Slett
  5. En smak av jul dette her ja:)) Flott tekst til ettertanke nå i denne stressende førjulstida:))

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk! Jeg må minne meg på dette "oppmerksomme nærværet" flere ganger om dagen:) Jeg øver og øver, og håper at jeg blir et oppmerksomt nærværende menneske til slutt <3

      Pust! :)

      Slett
  6. Herlig løsning av den gode smak :)

    God tirsdag fra Huldrelevenet :)

    SvarSlett
  7. Selmagirl! Jeg var på Gamlemsveten idag og jeg tenkte veldig på deg! Voff voff! Det var en skikkelig blåsbort tur....men savnet deg...voff!

    SvarSlett