tirsdag 13. november 2012

månen henger lavt over fjellet...


ser du månen
hengende 
stor og gul over fjellet
i den blå timen

ser du sola 
bak et slør av dis
med snøfnugg dansende omkring


- et gult bjørkeblad har frosset fast nedi isen -

ser du?

*


tok med fotoapparat
 og selma
selvfølgelig

ut på tur her om dagen

oppmerksomt nærværende

brukte øynene
og 
og prøvde å finne
øyeblikket

akkurat
akkurat her

fordi

 i det jeg befinner meg
akkurat her og nå
kommer
alle urotanker
på avstand

*

- Livet er så nært -

er det for meg
himmelens stjerner
lyser i natt
og den store runde månen

er det for meg

ja sannelig 
i natt er det for meg

livet er så nært

(Bente Bratlund)





lerka tviholder på nålene sine, lønna har gitt opp


selma er naturlig oppmerksomt nærværende - med hele nesen
ikke én eneste lukt slipper unna


snøen har lagt seg noen plasser, tviholder på en vinter,
men november ville komme med varmegrader og laget rett og slett et hull i snødrømmen,
ser du? - ja ett sort hull


snø - is - kulde - varme - regn - underkjøling - fønvind -
temperaturkampen i november er et faktum


sola i det store universet

eller bare dette gule bjørkebladet under boblende is


snuseselma tok en snusepause - hun måtte bare bade,
mulig hun både bada og snuste, men jeg har hørt at det ikke går an
- multitasking, altså


kampen om årstidene - fånyttes
etter høst kommer vinter
til slutt - men overgangen kan være lang


og jeg lover - kors på halsen og ti kniver i hjertet - dette er årets siste bilder av lønneblad i høstfarge
fra meg altså
men de er så vakre - vitner om levd liv


- Livet -
  ein kan ikkje skjerma seg
mot livet

når stormane kjem
når jorda skjelv
når bygningar fell

må ein stå der

ein kan ikkje krevja seg fri
kjærleikssvik
tap av smerte

om ein vil elska
om ein vil bli elska
om ein vil vera heil

ein kan ikkje skjerma seg
mot livet
og samstundes leva det ut

(Bente Bratlund)



novemberhilsen

midt i

endringen
forandringen
fornyelsen

*


4 kommentarer:

  1. Så nydelege bilder! spesielt det blå,med sola i det store universet :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk :) Likte akkurat det bildet selv også :)

      Marit

      Slett
  2. En vakker november hilsen og en samling med nydelig bilder Rakel:)) Diktet om Livet, ja slik e det. Så ho Linabesta alltid sa " Ferdes med godt mot" sant så sant:))

    Beste onsdagsklemmen til deg:)

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk og beste onsdagsklemmen tilbake, Jill! Livet er verdt å leva <3 :)

      Slett