søndag 28. oktober 2012

velkommen vintertid...

...og siden snøen
allerede
ligger så
kvit og fin




er det helt greit å stille klokka
til
vintertid 

 er du lykkelig eier
av en 
elektronisk
duppeditt-klokke
med innebygd
GPS
slipper du
å gjøre noe som helst

gjøkuret på veggen
 
nok stilles
dersom du ikke har gjort en
spesialavtale
med gjøken
der inne

og så må du ta fram 
skia
og smøre dem

skynda på skynda på

sikkert
20-30 cm pudder i høyden

alltid kjekt å være førstemann
nedover fjellsida
å etterlate
seg
perfekte S-svinger 

husk bare å ikke ramle

noen titter på deg med kikkert
og det er
bittelitt flaut
å tryne da
kanskje...



jeg må bare innrømme
at jeg ikke er
helt
der
sånn med tanke på disse skia altså...
og S-svingene

lårmuskulaturen gråter bare ved tanken...
hrmf


jeg syns det er fint
med snø
og jeg liker å gå på ski
og 
renne på ski
men ikke 
fra det første
snøfnugg 
faller

sånn rundt juletider, kanskje

da
da kan jeg begynne å vurdere det

jeg er sikkert litt treg

det er helt ålreit
la meg være treg

jeg overlater den første snøen til de som elsker den mest

værsågod


ganske fint å bare nyte synet av fjell
og deilig vinterhimmel også

tenk å ha så fin utsikt
fra kjøkkenvinduet



god
vintertid
til deg

og selv om det blir spor i snøen
er hver nye vinterdag
like rein og ubrukt

den ligger der som en hvit glitrende fjellside

du bestemmer selv hvilke spor du vil lage i den


Det gode du gir
blir aldri borte

det ligg att som varme
i dei menneska
som blir møtt

det logar som bål
i dei som får del
i ditt forråd

om du vinn heile verda

om du når dei høgaste tindar

det er det gode du gir
som blir gøymt
djupt i takkame hjarto

(Bente Bratlund)



9 kommentarer:

  1. Herlig innlegg!:)Har gitt deg en liten påskjønnelse på bloggen min.:)Klem!:):)

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk!!:)
      Ååh, for en ære å få en påskjønnelse! Takk-takk-takk!:) Gir meg motivasjon til å fortsette med denne bloggen, for jeg har så få lesere....
      Men så er det noe terapeutisk med dette her også, så jeg fortsetter jo uansett:)

      Riktig god vinterkveld til deg... og så håper jeg på en "indian summer" i november :)

      Slett
  2. :)) vintertid Rakel og jeg gleder meg:) i dag fikk jeg lage helt nye fine ferske spor ( så lenge dem varer) diktet var vakkert ♥

    Fineste uken til deg:)

    Håper jeg også får meg en topptur eller to i år, eller neste år:)

    SvarSlett
    Svar
    1. Heisann!
      Kjente jeg ble litt kald på nesen da jeg så bildene fra turen din:) Så nesten ut som Nansen også frøs, men det gjorde han vel ikke;) Så fint du nyter vinteridyllen :) Jeg syns det er vakkert å se høst møte vinter, men jeg var ikke helt klar for denne kulda. Men Sjur og jeg tråkket i nysnø til langt oppover leggene i går for å finne veien opp til et fjell... vi måtte snu. Må nok ha ski nå, ja:-)
      Og jeg kan gjerne bli med på skitur til en fin topp i 2013.... er litt usikker på om skiene kommer på før.... det kommer an på hvor lenge denne første snøen ligger ;)

      God kveld til deg <3 Fullmåne i kveld og ALT kan skje :-)

      Slett
    2. Ja kulden er bitende her ute ved havet også! Men en liten topptur sammen hadde vært toppen:) Jeg tar med oreocupcake:))) Den guleroten ♥
      Vi tar det som det kommer og plutselig en dag står vi på en topp og nyter velfortjente kalorisser:)))

      Godeste klemmen til deg:)

      Slett
    3. Jeg går for topptur ved havet - med sko på beina - med oreokake som gulrot.... :)

      Jeg har så lyst å se havet <3

      Slett
  3. hehe ...
    trudde eg hadde ein heil time ekstra i natt eg,
    og lurt meg selv til å være ute med kamera -- men eg fant ikkje den timen,
    men vinter tiden og vinteren fant eg ;)

    klem monika - som skal sove - snart ;)

    SvarSlett
    Svar
    1. Hihi... fant du ikke timen? Skulle ikke den være mellom kl 02.00 og kl 02.00 (?) ;) Jeg sov bort den timen jeg, altså, men det skulle jeg kanskje ikke gjort?
      Så stod jeg opp tidlig søndag (for en bonde er nok ikke kl 08.00 tidlig daaah....) og hilste på pipppippene.... det var litt fint:D Stille og fint!

      God kveld til deg! Og med fullmåne gir vel kyrne ekstra mye melk, vil jeg tro?? :-)

      Slett